Foutloos communiceren is essentieel voor je professionaliteit en geloofwaardigheid

Is het belangrijk om foutloos schriftelijk te communiceren?
Ja, want foutloos communiceren is essentieel voor je professionaliteit en geloofwaardigheid.

Sommige spelfouten zijn trouwens best leuk. Neem nou deze:
‘Veras uw relaties met een Italiaanse grill.’

Soms kom je zinnen tegen waarvan je pas bij nader inzien ziet dat er iets niet klopt. Bijvoorbeeld: “Op de bodem van de Oostzee is een Nederlands scheepswrak gevonden dat waarschijnlijk in de zestiende eeuw is gebouwd.”
Het schíp is in de zestiende eeuw gebouwd. Het is erg onwaarschijnlijk dat er toen een scheepswrak is gebouwd 🙂

Goedgeschreven teksten
* hebben de lezers iets van belang te vertellen,

* zijn helder en bondig geschreven en
* grammaticaal correct. 

Ik hanteer twee vuistregels:
1. Vaak geldt: hoe korter, hoe beter. Schrap dus alle overbodige woorden.

2. Doe maar gewoon. Niet opeens gaan schrijven ‘de collega’s welke …’, maar gewoon ‘de collega’s die …’ Dat zeg je toch ook?

Je krijgt maar één kans voor de eerste indruk, dus je tekst móét goed zijn.

Een foutloze tekst

  • leest fijner,
  • maakt jou en je boodschap overtuigender,
  • zorgt voor een professionele uitstraling,
  • zorgt ervoor dat je tekst beter begrepen wordt en
  • maakt je bedrijf geloofwaardig.

Kies dus altijd voor een professionele aanpak, zeker wanneer het om zakelijke communicatie gaat. Een website, mailing of brochure met taalfouten maakt een bijzonder slordige indruk. Dan geef je blijkbaar weinig om kwaliteit en zorgvuldigheid. Dat kan tot imagoschade leiden en dat kan je klanten kosten. Ik kan je daarvoor behoeden.
Dus: tekst klaar? Hij moet nog door de tekstverbeteraar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *